En typisk svensk 1920-tals skole
Skälsbäck skole nord for Fagerhult i Småland er en typisk svensk 1920-tals skole med store smukke småsprossede vinduer, patinerede skolepulte, der bærer præg af mange års brug, og et fint interiør i form af kort, undervisningsplancher, skolebøger, udstoppede dyr, m.v.På lærerens kateder ligger spanskrøret klar til brug. Disciplinen i skolen var hård, og skoleledelsen mente ikke, at korporlig afstraffelse med spanskrør eller birkekris kunne undværes. Det hændte, at elever blev bedt om selv at gå ud i skoven og samle birkekviste til deres afstraffelse.
Engang var skolen en blandt 10 skoler i den lille Fagerhult kommune. Trods sin beskedne størrelse kunne den lille Skälsbäck landsby nemt mønstre et halvt hundrede elever fra de omkringliggende gårde, som blev undervist 6-7 år i skolens to klasseværelser: En indskolingsklasse for de mindste børn og en klasse for de større børn.
Undervisningstavle fra dengang, man i Sverige kørte i venstre side af vejen. Klik på billedet for stor størrelse. Foto: © sydsverige.dk
I begyndelsen af 1950’erne var vandringen fra land til by godt i gang, og Skälsbäck skole fik stadig færre elever. Samtidig blev der indført 9 års skolegang i kommunen, og i 1958 blev skolen derfor nedlagt.
I dag er skolen museum som bl.a. fortæller om det svenske skolesystem, fra de første folkeskoler i 1842, men også tiden tilbage til 1600-tallet, hvor kirken havde et mål om at alle i familierne skulle kunne læse kirkens tekster. Det var mandens ansvar, at det skete, og familiemedlemmernes læsefærdigheder blev kontrolleret af kirken ved et såkaldt "husförhör" en gang om året.
Datidens pædagogik
Den hyggelige café i nabobygningen til skolemuseet er indrettet i Skälsbäcks første skole, som var i brug fra 1883 til 1923, hvor den nye Skälsbäck skole stod klar. Skolens første lærer, Joachim Pagander, blev anset som en god lærer, og han benyttede radikale metoder til bogstaveligt talt at "slå" viden ind i genstridige elever.Datidens pædagogik skal man ikke savne, men de smukke lokaler, farverne og lysindfaldet gennem de småsprossede vinduer giver et stemningsfyldt miljø, som de færreste moderne folkeskoler har.